Sunday, November 28, 2010

5) Kuliah Ustaz Faizal 2

Penceramah : Ustaz Faizal
Hari : Isnin
Tarikh : 24.5.2010
Tempat : Masjid Bandar Raub (Masjid Lama)
Kadar : Seminggu sekali
Kitab : Minhajul 'Abidin dan Al-Hikam


1. Muroqobah
Sebenarnya tahap muroqobah ini perlu dicapai oleh orang2 awam menurut Sheikh Hussin. Iaitu sentiasa merasa Allah melihat. Khususnya ketika beribadat.

2. Segala2nya kurniaan Allah
Semua yang ada di dunia adalah kurniaan Allah. Manusia tiada apa2.. Manusia lemah. Manusia mencipta teknologi dan lain menggunakan akal tapi siapa yang cipta akal??? Bukan Allah S.W.T?? Akal pon Allah yang cipta. Jelaslah manusia tiada apa2 melainkan pengharapan kpd Allah.

3. TIGA ilmu utama dalam ISLAM. Semuanya berbalik kepada mengesakan Allah.
Tauhid ---> Pengesaan kpd Allah
Syariat ---> Pengesaan kpd Allah
Tasawuf ---> Pengesaan kpd Allah

4. Nabi 'ummi'
Sifat 'ummi Nabi Muhammad S.A.W adalah sifat mulia. Setiap kata2 yang keluar dari mulut Baginda S.A.W adalah wahyu Allah S.W.T. Nabi S.A.W mendapat tarbiyah sepenuhnya dari Allah S.W.T. Jadi, kita wajib memuliakan Nabi S.A.W.

5. Majlis ilmu
Memang ramai yang tak solat berjemaah ke masjid.. Namun, ada gak golongan yg pegi masjid tapi balik tros lepas siap solat.. Pegi masjid memang dah bagos.. Tapi rugilah kalau tak spend waktu utk dengar kuliah2, ceramah2 di masjid. Majlis2 ilmu ni ibarat taman2 syurga.. Malaikat pon hadir sama.. Ya Allah... Kita guna waktu untuk tengok bola.. tengok konsert... tengok tv bleh lama2.. dengar ilmu x bleh plak.. ish3.. muhasabah bersama.

Pastu, niat pergi dgr ceramah kena betul. Bukan lihat pada penceramah itu, tapi lihatlah pada keilmuannya. Mmg kadang2 ada penceramah yg agak formal.. Bleh datang bosan. Tapi kitalah yg menentukan sgalanya... Bermujahadahla wahai diri...=)

6. Rujuk Ulama utk memahami Al-Quran dan Al-Hadis
Nak faham maksud sebenar ayat2 al-Quran dan hadis2 nabi bukan dengan kepala sendiri.. Ilmu kita tahap mana?=) Itulah dia function ulama.. Mereka adalah pewaris para Nabi. Jadi, kalau nak faham al-Quran kenalah tgk tafsir al-Quran. Tafsir al-Quran ada banyak.. Lebih baik pilih yang muktabar dan masyhur. Begitu jugak hadis, kita kena tgk syarah2 ulama. Ulama muktabar adalah ulama yang disepakati.

7. Bacaan al-Quran dan zikir
Kajian sains membuktikan perubahan zarah2 pada air yang dibacakan ayat2 al-Quran. Zarah2 membentuk bentuk yang cantik. Hal ni kena rujuk ahli2 sains.=)
Begitu jugak jika dibacakan kepada manusia. Ayat2 al-Quran dan zikir memberi kesan kepada hati manusia.

8. Hiburan... Hiburan... Hiburan...=)
Manusia nakkan hiburan untuk mencari ketenangan jiwa. Cuba kita renung sejenak. Kita bila berhibur dengan nyanyian2, sukan dan lain boleh berjam2. Rasa puas hatikan? Cuba kita berzikir selama setengah jam cukuplah tanpa henti. (sama2 try) Cepat je rasa gelisah. 5 minit berzikir pon dah gelisah. Cuba kita buat selama setengah jam tanpa henti. Tengok kesannya...

9. Cinta kepada Rasulullah S.A.W
Ada dua pembahagian:
1) Buat yang Rasulullah S.A.W suruh dan tinggalkan yang ditegah Baginda S.A.W
2) Mencintai Baginda S.A.W lebih daripada yang lain hatta diri sendiri!

Memang payah nak capai tahap kedua tu. Tapi kita kena usaha ke tahap itu. Cinta kepada Rasulullah S.A.W satu kewajipan! Sayyidina Umar radhiallahu 'anhu pernah bagitau kat Rasulullah S.A.W yang beliau cintakan Baginda S.A.W seperti mencintai diri beliau sendiri. Nabi S.A.W tegur Umar. Pastu Umar ubah, beliau cintakan Rasulullah S.A.W melebihi diri beliau sendiri.

10. Merenung diri
Nak tau tahap nafsu kita. Kita nak buat baik ke jahat? Kita banyak buat baik ke banyak buat dosa? Masih ada x keinginan kita utk buat maksiat. Ini boleh menjadi pengukur tahap kita. Allah...

11. Taubat
Jangan putus asa untuk bertaubat kepada Allah. Sering kita dgr orang kata bila bertaubat buat dosa balik.. bertaubat buat dosa balik... Jangan putus asa! Teruskan bertaubat dengan bersungguh2.. Mohon Allah terima taubat kita...

Berbeza orang yang berdosa tapi berkehendak untuk membaiki diri dengan yang tak berusaha. Usaha yang dilakukan mudah2an akan menyebabkan hadirnya hidayah Allah.

12. Tanpa Tasawuf?
Apa yang dikhuatirkan adalah mati dalam keadaan yang buruk (suu''ul khotimah). Ketika hayatnya banyak beramal soleh tapi ketika sakaratul maut tak dapat mengucap. Ataupun masuk neraka ketika di akhirat. Hal ini kerana amal2 soleh yang dibuat telah dimakan oleh sifat2 mazmumah seperti riak, ujub, sum'ah dan lain2.

13. Kurniaan Allah
Sedarlah. Kita jadi baik... jadi soleh... jadi alim.. adalah kurniaan Allah. Kita dapat beramal beribadat adalah kerana Allah. Allah S.W.T berikan taufiq dan hidayah. Cuba renung2 balik.. Dulu kita tak pergi ke masjid.. tak banyak buat amalan2 sunat.. Siapa yang sedarkan kita??? Allah S.W.T yang buka hati kita. Bersyukurlah... Semuanya datang dari Allah S.W.T.


Wallahu'alam, Allah lebih mengetahui

Facebook: Mohammad Faizal
Blog: http://tasawwufal-islami.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment